- Beursstraat 34, 7551 HV Hengelo
- 074 - 256 66 99 (zondag 18.00 - 22.00 uur)
- info@omroeplogos.nl
- KVK-nummer: 41029584

Selfies
‘Selfies’
was ooit het woord van het jaar.
Moet ondertussen alweer een aantal
jaren geleden zijn. Een beetje gekunsteld, een beetje een gezocht
woord. Ondertussen is het meer dan een trend. Uitzonderingen
daargelaten staat meestal een bekend persoon aan de wieg van zo’n
hype. Die wordt dan opgepakt door anderen en even later doet iedereen
er aan mee.
In de 20ste
eeuw ging het allemaal veel minder snel. Meestal begon het allemaal
met de televisie. Daar had je ‘het’ gezien. Of even later zag je
‘het’ op het schoolplein. De laatste decennia van de vorige eeuw
zijn er velen ontstaan: de fiets met chopperstuur en banaanzadel, de
verzamelplaatjes van voetbal en tv-programma’s, de klikklak, het
skateboard, gekleurde voetbalschoenen. Te veel om op te noemen.
Het
verschil met dit moment is dat nu bijna alles via ‘social media’
gaat. En omdat iedereen aan social media doet kan iets nieuws binnen
enkele dagen gelanceerd worden. En terwijl ik dat schrijf moet ik aan
Pokémon Go denken. Een soort spel op je smartphone waarbij het doel
is om zo veel mogelijk Pokémons te vangen. En bij het vangen van
deze Pokémons doen mensen dingen die ze normaal gesproken niet
zouden doen. Van parken afstruinen tot kriskras over de straten
lopen. Jammer dat er in onze studio geen Pokémons zaten.
De
grote, bekende merken hebben dit soort technieken al lang ontdekt en
maken er dankbaar gebruik van. Om commerciële redenen natuurlijk.
Ook bij Omroep LOGOS maken we gebruik van social media. In
tegenstelling tot de grote merken hebben wij geen commercieel belang.
Al zouden we tienduizenden volgers hebben op social media, dan werden
we daar niet rijk van. Wij gebruiken ze om onze naam bekender te
maken, om ons te profileren. Een mooi woord om aan te geven dat we
zichtbaarder, herkenbaarder en beter vindbaar willen zijn voor onze
doelgroep.
Terug naar de selfies. Wie maakt er tegenwoordig geen
selfie? Ik heb vorige maand mijn eerste selfie gemaakt, staande voor
de auto van James Bond uit de film Golfinger. Van Gerard Joling tot
Eva Jinek, van Youp van ’t Hek tot Tijs van den Brink: ze doen het
allemaal. Ze presenteren, trappen ongein, staan op een podium of
presenteren een radioprogramma. Ze doen het allemaal: een selfie
maken op een voor hen zo gunstig mogelijk moment.
Stel, het kan natuurlijk niet, maar stel. Stel dat God een foto maakt van ons op een door Hem gekozen moment. Hoe zou dat zijn? Staan we er dan als Omroep LOGOS goed op? Zijn we dan bezig met het maken van radio voor zijn evangelie? Sta ik er dan goed op? Misschien beschikt God wel over een fotoalbum. Met onze selfies en ook de foto’s die Hij gemaakt heeft… Een mooi moment om deze column te beëindigen voor deze uitgave van de LOGOS INFO. Er zijn nog zoveel dingen die beter op de foto kunnen…
Ik
wens iedereen namens bestuur en medewerkers een heel goede vakantie
en zomertijd toe.
Een tijd waarvan ik hoop dat de zonnebrand
belangrijker is dan de smartphone.
OK dan, een selfie met een
gebruind gezicht mag.
André Reinink